Már írásunk elején szeretnénk leszögezni, hogy a Tankcsapda szövegeinek elemzése nem szorítkozhat csupán a szemiotika eszköztárára, hanem komplex, ha úgy tetszik, strukturalista megközelítést igényel.
A tréfát félretéve: fenti fellengzős megfogalmazás csupán annyit takar, hogy érdemes belehallgatni a szöveg alatt futó zenébe, mielőtt mélyebben belemerülünk a dal értelmezésébe, hiszen a Tankok “Örökké tart” című szerzeménye kiváló zenei környezetbe ágyazva látott napvilágot.
A médialejátszónkból kicsorduló melódia, az egy szem akusztikus gitáron felcsendülő zenei aláfestés, bensőséges és egyben melankolikus hangulatot teremt a hallgatóság számára. Lukács László rekedtes (Lou Reed óta dirty jelzővel ékesített) rocker orgánuma egy sokat megélt, tapasztalt fiatalember benyomását kelti, aki egy nála néhány évvel fiatalabb lányt szólít meg érces hangján.
„Gyere, mondd el, mi a baj béb’ én figyelek rád.
Előttem ne legyen titkod, én nem vagyok az apád.
Látom, van valami, ami a szívedet nyomja,
Tudom az élet súlya, tudom a világ gondja.”
Sokan úgy gondolják, hogy a történet férfi szereplője ezzel a rendkívül átlátszó, behízelgő, rossz dumával valójában csak egy ártatlan teremtés sérülékenységét és naivitását akarja kihasználni egy egyéjszakás kaland érdekében. Mi több, a tetemes életkori differencia még a liliomtiprás gyanúját is felveti.
A dal egyszerűsített értelmezésének ellentmond, hogy a könnyű testi szerelem lehetősége fel sem merül a következő versszakokban, pedig a férfi nyugodtan kihasználhatná a kínálkozó alkalmat. A Tankcsapdánál egyébként is megszokhattuk már, hogy a mainstream médiában általánosan elfogadott gyakorlattól eltérően, a felszínen megjelenő sablonos frázisok puffogtatása helyett, mélyebb értelmű, elgondolkodtató jelentéstartalmat közvetítenek rajongóik számára. Lukács tehát, a szövegben tudatosan elhelyezett következetlensége révén a sztereotípiák lebontására készteti hallgatóságát.
A szöveget tényszerűen nézve, arra a következtetésre jutunk, hogy a fiatalember, aki a mesélő és a dal mellékszereplője is egyben, minden hátsó szándék nélküli lelki támaszt próbál nyújtani egy morális válságba jutott tinédzser lány részére. Első hallásra talán szokatlannak tűnik, de a kiutat mutató szent célnak rendeli alá magát. A transzcendencia megjelenése,egyébként sem számít újdonságnak a Tanky műveinek sorában, elég csupán a „Mennyország tourist” vagy az „Adjon az ég” című slágereik témavezetését megemlíteni. Valójában az „Örökké tart” című szerzemény szervesen illeszkedik az istenes énekek sorába, ami Lukács (nomen est omen) evangelizációs törekvéseire felteszi a pontot.
Mindamellett, hogy a szerző, énekes, mesélő lelki vigaszt kíván nyújtani a válságban szenvedő felebarátnőjének, a cél elérése érdekében rendkívüli bölcsességről tesz tanúbizonyságot azáltal, hogy fiatalos szóhasználattal közelíti meg az ifjú hölgy problémáját. A „béb” megszólítás kiválóan alkalmas a laza és közvetlen kapcsolat felvételére, egyúttal a könnyed beszélgető stílus kialakítására, amire ráerősít még az apai szigortól elhatárolódó igyekezet. Bár mindkettőjük számára világos, hogy a fiatalember sem genetikailag sem családjogilag nem apja a fiatal lánynak a családi erőszak kizárásának megerősítése egy minőségileg új viszonyrendszer létrehozására irányítja a figyelmet, vagyis az apa-atya fogalmi differenciálását helyezi gondolkodásunk homlokterébe. Tudniillik a lelki atyától már azért is balgaság lenne félnie, mert a gyónási titok köti a fiatal lány hibáinak nyilvánosságra hozatalától. A gyónásra való felkérés explicit felhívássá alakul (látom, van valami, ami a szívedet nyomja), majd közvetlenül ez után az eredendő bűn felemlegetése következik: „tudom az élet súlya, a világ gondja”.
A gyóntatófülke homályában „suttogó” dialógus szavai nem szűrődnek ki a helyiségből, csupán a gondviselésre figyelmeztet áttételesen a szerző: „És én majd ott leszek, és segítek, ha baj van.”
A refrénben több alkalommal visszaköszönő, életörömre buzdító rész magáért beszél:
Az élet, mint ajándék, nyilvánvalóan isteni kegyelem megnyilatkozása.
A „Nézd meg jobban hogy élnek anyádék” sor belső ellentmondása kritikus jelentőségű, gyakorlatilag a dal csúcspontját jelenti. A Tankcsapda kiválóan él a diszharmónia gondolatébresztő hatásmechanizmusával: az “ajándék” és az “anyádék” rímpárban feszülő konfliktus feloldása csak a hangsúlyok eltolása révén válik értelmezhetővé. A mondat nyomatékát a „jobban” szócskára kell helyezni, amelynek újraértelmezése szerint anyádék élete nagyon is szép, csak fel kell fedezni a nagyszerűségét. A férfi a fiatal lány életszemléletének újraértékelését próbálja elérni, mondhatjuk sikerrel, mivel a következő versszakban már a bűnök alóli feloldozásnak lehetünk tanúi: („Na jól van, borítsunk fátylat a múltra.”)
Az örömteli befejezés előtt még egy utolsó, általános érvényű biztatás következik, több bibliai idézetre való utalással:
„De ha magadba nézel és azt látod,
Hogy a szíved tiszta,
Akkor jó az út amin jársz
És többé ne is fordulj vissza!”
(„Hagyd el atyádat és anyádat…” „A halottakat hagyd a holtakra…” „Aki kezét az eke szarvára tette, az ne forgolódjon…”)
És végül elérkeztünk a leginkább érthető, katartikus üzenethez, vagyis a földi élet (folyó), a küzdelem (úszás), a hitetlenség (fulladás) és a túlvilág („örök élet” vagy „a másik part”) allegóriájához:
„Ha nem hiszed el hogy az élet,
Tényleg örökké tart,
Hiába úszol, belefulladsz,
Pedig ott van a másik part!”
Magyarról magyarra fordítva: Az örök életbe vetett hit nélkül, akármennyire is küzdesz, nem üdvözülhetsz.
A szerző valójában nagyon mély teológiai tartalommal töltött üzenetet kívánt eljuttatni hallgatósága számára, így egy posztmodern egyházzenei kísérletnek lehetünk fültanúi. Ennek eredményeképpen a koncerteken, karaoke klubokban, házibulikban vagy akár a fürdőszobában a Tankcsapda több ezer rajongója harsogja mámorosan 🙂 a refrénben visszatérő hitvallást, hogy „az élet egy ajándék, ami tényleg örökké tart.”
Ehhez kívánunk jó egészséget a Tankcsapdának és rajongóinak!
https://www.youtube.com/watch?v=sSR_zIkfTlI
“Gyere, mondd el, mi a baj béb’ én figyelek rád.
Előttem ne legyen titkod, én nem vagyok az apád.
Látom, van valami, ami a szívedet nyomja,
Tudom az élet súlya, tudom a világ gondja.
Gyere, ne félj tőlem, én nem verlek át,
Ha belekezdtél hát folytasd tovább,
Ha akarod suttoghatsz, Nekem az is elég hogy halljam,
És én majd,ott leszek és segítek ha baj van!
Ref.: Ha nem hiszed el hogy az életed ajándék,
Nézd meg jobban hogy élnek anyádék!
Ha nem hiszed el hogy az élet,
Tényleg örökké tart,
Hiába úszol belefulladsz,
Pedig ott van a másik part.
Na jól van, borítsunk fátylat a múltra,
A dolgok jönnek aztán mennek hirtelen,
És néha elvisznek magukkal arra az útra,
Ahol az érzelmek laknak nem az értelem.
Gyere ne félj tőlem, én jól tudom mi bánt,
Néha mindenki elkövet néhány hibát,
De ha magadba nézel és azt látod,
Hogy a szíved tiszta,
Akkor jó az út amin jársz
És többé ne is fordulj vissza!
Ref.: Ha nem hiszed el hogy az életed ajándék,
Nézd meg jobban hogy élnek anyádék,
Ha nem hiszed el hogy az élet,
Tényleg örökké tart,
Hiába úszol, belefulladsz,
Pedig ott van a másik part!
Gyere, mondd el, mi a baj bébi,figyelek rád.
Előttem ne legyen titkod, én nem vagyok az apád.
Látom, van valami, ami a szívedet nyomja,
Tudom az élet súlya, tudom a világ gondja.
Az élet súlya,a világ gondja.”
Kommentek